-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:13578 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا كسي كه بدهكار است و كارمند نيز ميباشد وام نيز دارد و لوازم زندگي او هم كامل نيست، خمس بر او واجب است يا خير؟



خمس بر مازاد بر مؤونه و مخارج سالانه تعلق ميگيرد. »تمام آنچه كه از درآمد كسب تهيه شده و سال بر آن گذشته خمس دارد مگر در مؤونه« (استفتائات امام »ره«، ج 1، مسأله 121 خمس.)

معيار عدم تعلق خمس به لوازم منزل، صدق عنوان نياز به آن مطابق با شأن عرض مناسب با انسان است، هر چند در طول سال از آن استفاده نشود.

لوازمي كه با استفاده از آنها عين آن باقي ميماند مثل فرش و غير آن، خمس ندارد. ولي از نيازهاي مصرفي روزمره مانند برنج و روغن و غير آن، آنچه اضافه بيايد و تا سر سال خمسي باقي بماند، خمس دارد.

خمس آن مقدار از وام »مزبور« كه اقساط آن را تا سر سال خمسي از منفعت كسب خود پرداخت كردهايد، واجب است.

(اجوبة الاستفتائات مقام معظم رهبري تك جلدي، مسائل 867 - 911 - 903)



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.